
Spies and Lies
In periode 2 heb ik deelgenomen aan het lab Spies and Lies. Dit was een klein lab, ter waarde van 2 EC, en werd online gegeven. Er waren in totaal vier bijeenkomsten. De reden dat ik wilde deelnemen aan dit lab was, omdat er veel disinformatie wordt verspreid over voeding. Daarnaast speelt sociale media een grote rol in het verspreiden van disinformatie. Dagelijks zie ik dingen voorbijkomen over voeding. Daarbij worden veel do's en don'ts gedeeld over voeding en ontstaat er verwarring. De één zegt dat het goed is en de ander zegt dat het weer anders moet. Daarnaast wordt er snel een vertekend beeld gegeven. Zo filmen mensen een 'What i eat in a day'. Dat is interessant om naar te kijken ter inspiratie, maar wil niet zeggen dat wat voor de één werkt ook goed is voor jouw of dat je ook zo moet gaan eten. Er zijn veel mensen die het dan wel als voorbeeld zien en het ook zo willen aanpakken. Ik wil graag meer te weten komen over hoe deze informatie verspreidt wordt, waarom het zo makkelijk te geloven is en hoe je verspreiden tegen gaat.
Eerste bijeenkomst
Tijdens de eerste bijeenkomst hebben we een uitgebreide kennismaking gedaan. Hierbij kwamen we meer te weten over elkaars vakgebied en de reden dat we wilden deelnemen aan het lab. Het lab werd gegeven buiten Healthy Ageing. Dit maakte het intressant, want er zaten ook studies tussen niet perse iets met gezondheid te maken hebben. Zo koos ik om deel te nemen, omdat er veel disinformatie rond gaat over voeding. Anderen kozen bijvoorbeeld, omdat er veel disinformatie wordt verspreid als het gaat om nieuws of politiek.
Naast de kennismaking hebben we een introductie gehad, met behulp van filmpjes, over wat disinformatie is en hoe je er achter kan komen of het disinformatie is. Het belangrijkste wat ik hieruit meenam was dat je altijd de bron moet checken. Als de bron betrouwbaar is, dan is de kans groter dat de informatie betrouwbaar is. Dit doe je onder andere door te checken wie het heeft geschreven, gepubliceerd etc.
Tweede bijeenkomst
De tweede bijeenkomst werd helaas last minute verplaatst, waardoor ik er niet bij kon zijn. De huiswerkopdracht was om een presentatie te maken over een zelfgekozen onderwerp en daarbij te kijken of het disinformatie is. Ik heb door mijn afwezigheid de andere presentatie gemist, maar heb wel mijn eigen presentatie gegeven.
Ik had er voor gekozen om het over een nieuwsbericht te doen over oreo koekjes. Er ging in het nieuws rond dat er ammonia in de koekjes zou zitten. Het was interessant om uit te zoeken of dit waar was of niet. Wat ik daarnaast heel interessant vond welke reacties er opkwamen bij dit nieuwsbericht. Sommigen namen het serieus en andere maakte er weer grapjes over.
Vanuit de presentatie heb ik geleerd dat je de bron moet checken. Als er ergens iets staat vermeld moet je nagaan waar hun het vandaan hebben. Zo ga je door tot je de oorspronkelijke bron hebt gevonden en zo zie je dat er toch veel dingen verdraaid kunnen worden, want er bleek geen ammonia in de koekjes te zitten. In onderstaande bijlage is de PowerPoint van de presentatie te zien.
Derde bijeenkomst
De derde bijeenkomst was een gastcollege. Het was een heel interessant college waarin dieper werd ingegaan op wat disinformatie is en hoe je het herkent. Daarnaast werden er ook vragen gesteld zoals 'Is het erg dat er disinformatie wordt verspreid?'. Dat leverde leerzame discussies op.
Het college was heel interessant en het heeft me weer nieuwe inzichten laten creëren als het gaat om het vinden van betrouwbare informatie en welke invloed disinformatie heeft of kan hebben.
Vierde bijeenkomst
Voor de vierde bijeenkomst was het de opdracht om een escaperoom te doen dat betrekking had op een zelf gekozen onderwerp over disinformatie. Ik had de escaperoom gemaakt samen met Lianne en Gijs. Ons onderwerp was het verspreiden van informatie, waarbij de nadruk lag op communicatie. Mensen kunnen informatie anders interpreteren. Daardoor kan informatie soms verkeerd worden verspreid. Ons doel was om dit duidelijk te maken en te kijken of de andere studenten zelf informatie anders dan elkaar interpreteren.
De escaperoom hebben we gemaakt met behulp van Google Forms. Dit was erg leuk om te doen, en even puzzelen. We hebben daarbij gebruik gemaakt van schattingsvragen, symbolen, uitlegopdrachten en een rekenvraag. De escaperoom werd positief ervaren. Het was wel gek om het online te doen, fysiek was het nog iets duidelijk en leuker geweest. Nu verliep het over het algemeen goed, maar werd er soms ook veel gegokt i.p.v. daadwerkelijk de puzzel te maken.
De escaperoom was een leuke afsluiting en heeft voor mij een mooie samenvatting gegeven over wat ik uit het lab meeneem. Ik neem vooral mee dat disinformatie snel wordt verspreid door andere interpretaties, onjuiste communicatie of werd verspreid. Om zelf te achterhalen is het daarbij belangrijk om altijd je bron te controleren, zowel of de bron zelf betrouwbaar is als waar de bron de informatie vandaan heeft gehaald.
Het was tevens interessant om de andere escaperooms te maken. Er zat veel verschil in hoe iedereen de escaperoom had samengesteld en welke onderwerpen werden gebruikt. Een leuke afsluiter van het lab!
Via onderstaande link kan onze escaperoom gemaakt worden. Daarbij moet er wel minimaal door twee mensen tegelijk worden deelgenomen voor de samenwerkingsopdracht.