
Revalideren = leren
Het tweede halfjaar van jaar één ben ik bezig geweest met het honourslab revalideren = leren. Ik had nog weinig kennis over wat revalidatie inhield en wilde graag mijn kennis verbreden en kijken of revalidatie iets is wat bij mij aansluit. Het sprak mij in eerste instantie aan, omdat ik denk dat revalidatie iets heel moois is. De mensen zullen hun leven weer op moeten bouwen en dagelijkse handelingen opnieuw moeten leren. Daarentegen krijgen ze de kans om te revalideren en om weer de mooie dingen te mogen doen die ze graag willen doen.
Om mee te mogen doen aan het lab moest ik solliciteren met behulp van een motivatiebrief. In deze motivatiebrief moest ik beschrijven wat mij interesseert aan revalidatie en wat mij aanspreekt aan het Honourslab Revalideren = leren. In het onderstaande bestand is mijn motivatiebrief te lezen.
Toen ik was aangenomen aan het Honourslab had ik om de week een bijeenkomst op de woensdagavond. Ter voorbereiding moesten we huiswerkopdrachten doen, zoals interviews afnemen, een boek lezen en iets nieuws leren. Tijdens de bijeenkomsten hebben we deze opdrachten besproken. Daarnaast hebben we verschillende voorlichtingen gehad en onderwerpen besproken over revalideren = leren tijdens de bijeenkomsten. Uiteindelijk hebben we het traject afgesloten met een eindposter en het opstellen van dilemma's binnen de revalidatie voor een dilemmaspel.
De eerste huiswerkopdracht was om een brief op te stellen aan je toekomstige zelf, als werkende professional binnen de revalidatie.
De tweede opdracht was het houden van twee interviews. Hiervan moest één interview worden gehouden met iemand binnen jou vakgebied en één interview met iemand buiten jouw vakgebied of een ervaringsdeskundige. Ik heb mijn eerste interview gedaan met een ervaringsdeskundige. Deze mevrouw heeft een spierziekte en heeft al heel veel jaren revalidatie er op zitten en heeft mij veel verteld over haar ervaringen binnen de revalidatie, bijvoorbeeld wat ze erg fijn vond, waar ze tegenaan liep en wat ze van de professionals vond. Mijn tweede interview was met een laatstejaars voeding en diëtetiek student die stage heeft gelopen bij revalidatie Friesland. Hij heeft mij veel verteld over zijn ervaringen en welke rol de diëtist heeft binnen de revalidatie. In het onderstaande bestand staat een korte samenvatting en interpretatie van de twee interviews.
De volgende opdracht ging over het aanleren van nieuwe dingen. Hiervoor moest ik een kaartentoren bouwen en zelf één ding uitkiezen wat ik wil leren. Hiervoor heb ik het tekenen van dieren gekozen. Tijdens het leren/uitvoeren van deze opdrachten heb ik verschillende foto's gemaakt en hier uiteindelijk twee posters van gemaakt. Tijdens de bijeenkomst hebben we besproken wat ons op viel en wat positief en negatief werkt tijdens het leren.
Na het uitvoeren van de verschillende opdrachten en het bijwonen van de bijeenkomsten hebben we ons voorbereid op een dag meelopen met een revalidant. Ik mocht bij revalidatie Friesland meelopen met mevrouw F. Ik vond het erg spannend, maar heb hele bijzondere indrukken mogen maken en zal deze dag nooit vergeten. Het heeft mijn ogen geopend over hoe bijzonder revalidatie is en hoe positief de sfeer is bij revalidatie Friesland. Het verloop van de dag en mijn indrukken over de dag heb ik uitgewerkt in een reflectie en de foto's heb ik uitgewerkt in een collage. In onderstaande bestand is mijn reflectie te lezen en de foto's te zien.
Naast het bovenstaande bestand heb ik als eindproduct een poster gemaakt. De poster is een soort mindmap van het leven van mevrouw F naast de revalidatie, maar ook de dingen waar mevrouw tegen aanloopt. Ik heb geleerd dat veel dingen erg dubbel voelen voor mevrouw, bijvoorbeeld dat mevrouw vertelde dat haar kinderen niet voor haar moeten zorgen, maar zij voor haar kinderen en dat mevrouw graag naar huis wilde, maar dit tevens erg spannend vond omdat ze weer veel alleen moest gaan doen. In de afbeelding hiernaast is de poster te zien.


Als afsluiter mocht ik tijdens het werkevent van revalidatie Friesland een korte presentatie geven over mijn dag met mevrouw F. Dit vond ik erg bijzonder om te doen, dat ik als student mijn verhaal mag doen voor professionals van verschillende vakgebieden. De presentatie ging erg goed en ik heb mooie complimenten gekregen. Daarnaast vond ik het erg leuk om het verhaal van mevrouw F, het verhaal achter de revalidant, te mogen delen met anderen.
De laatste opdracht was het opnieuw schrijven van de brief aan jezelf. Hierbij was het de opdracht om, met behulp van de nieuwe kennis en indrukken die ik heb mogen opdoen, de brief opnieuw te schrijven en te kijken of deze anders is dan de eerste. In het onderstaande bestand staat mijn nieuwe brief. Mijn brief heeft zeker een andere vorm gekregen en ik ben erg blij dat ik dit traject heb mogen volgen. Ik heb veel dingen geleerd over revalideren = leren, maar tevens over andere vakgebieden en ik ben persoonlijk gegroeid.
Aan het eind van het Honourslab heb ik feedback mogen ontvangen van de studentencoaches van het lab. In de onderstaande bijlage staat de feedback beschreven.